14 februari 2007

Gewichtige zaak

Na een volledig mislukte poging tijden terug (hier en hier ) ben ik begin dit jaar begonnen met de welvaartskilootjes te reduceren. En tot nu toe met succes (van 88 naar 84). Uiteindelijke doel is een Body Mass Index (BMI) van 24. Huh? De BMI is een verhoudingscijfers tussen je lengte en gewicht. De exacte formule is je gewicht gedeeld door het kwadraat van je lengte. Vanaf een BMI van 25 is sprake van overgewicht (en dus verhoogde gezondheidsrisico's). Momenteel is mijn BMI (84 gedeeld door 1,82 in het kwadraat is) 25,36. Ik ben bijna op de helft. Nog vier-en-een-halve kilo. Een hele opgaaf dus. Dus nu heb ik iets bedacht. Wiskundig gezien kan ik natuurlijk de BMI ook verlagen door in lengte te groeien (dit gaat gezien het kwadraatteken zelfs sneller). Om een BMI van 24 te realiseren bij het huidige gewicht van 84 kg hoef ik slechts 5 cm te groeien!

Benieuwd naar je eigen BMI: bereken hem hier.

Geen opmerkingen: