21 november 2006

GSS #2 dEUS - Worst Case Scenario

Al weer (...) de tweede editie van Gestommeldebommel’s Schitterende Schijven (GSS). Inmiddels heb ik aardig wat muziek verzameld. Veel ‘losse’ nummers, maar ook heel wat albums. En de mooiste bespreek ik hier. Er is overigens een gradatie in het begrip “mooi”: gewoon mooi (3 gouden oortjes: ), schitterend () en weergaloos ().



Album:
Worst Case Scenario
Artiest:
dEUS
Jaar:
1994
Waardering:



dEUS heb ik pas laat ontdekt, pas 2 jaar terug. Via de podcast van De Afrekening. Deze Belgische band timmert echter al vanaf begin jaren 90 aan de weg. Hun eerste echte ‘langspeler’ is pas van 1994, maar wat voor één! De beste debuut-cd ooit? Ja, wat mij betreft wel. Wat opvalt aan deze cd (en ook aan het latere werk van dEUS) is de stevige gitaarmuziek gecombineerd met typische jazz-instrumenten (blazers). Prominent op deze cd: de viool (Suds & Soda, Morticiachair). Mooiste nummer (hé, en ook nog het rustigst!) is wat mij betreft Hotellounge (Be the Death of Me).

Geen opmerkingen: