22 december 2005

MUZIEK: De beste albums van 2005

Wat vond ik in 2005 de beste albums? Hier mijn top 5.

5. You Could Have It So Much Better - Franz Ferdinand
Prettige Brit-Rock, grappige teksten met stevige drums. Topnummers: Walk Away en The Fallen).



4. Hotel New York - Anouk
Sommige nummers zijn echt niks - Heaven Knows en I Spy bijvoorbeeld. Maar een paar andere maken deze cd helemaal top. Lost is supermooi en One Word zo mogelijk nog mooier).



3. X&Y - Coldplay
Na deze gehoord te hebben was ik teleurgesteld, ik voelde er niets bij. Terwijl de voorgangers A Rush of Blood to the Head en zeker Parachutes juweeltjes waren. Maar zie X&Y wint aan kwaliteit iedere keer als ik 'm 'draai', als een goede wijn die tijd nodig heeft om zijn hoogtepunt te bereiken. Fix You en Talk zijn mijn favoriete nummers.


2. Pocket Revolution - dEUS
Pas een week in huis, maar zonder twijfel op 2. Wat een cd! Vernieuwende muziek uit Belgiƫ. Ik noemde ze eerder al de Belgische Nirvana, maar soms hoor ik de Pixies (het nummer Stop-Start Nature doet me denken aan Subbacultcha). Maar vooral overheerst het eigen geluid. Verreweg de beste band van de Lage Landen (Kane eat your heart out!).


1. American Idiot - Green Day
Punkrock-'musical' van de bovenste plank. Soms vertederend (Wake Me Up When September Ends) vaak vol energie er tegen aan-muziek (American Idiot, Give Me Novacaine). Alle nummers vertellen een verhaal. Er zit geen slecht nummer tussen, deze cd klopt als een bus!



1 opmerking:

Anoniem zei

Good stuff buddy.