24 augustus 2005

MUZIEK: Top 10 augustus 2005

Zoals eerder beloofd mijn nieuwe top 10 van beste songs ooit gemaakt:

Niet veel wijzigingen ten opzichte van vorige keer (mei). Twee nummers van U2 zijn er bij gekomen (One Tree Hill en One). Daarentegen is er ook een nummer van U2 verdwenen uit de top 10: Running To Stand Still. Ook Holiday in Spain van de Counting Crows (de versie zonder Bløf) is uit de top 10 verdwenen. Hoe komt de top 10 tot stand? Eigenlijk heb ik een persoonlijke top170. Toen ik met deze ongein begon heb ik de nummers op mijn Ipod die ik echt mooi vind gewaardeerd met 4 of 5 sterren. Dat waren er 170. Elke keer als ik een nummer hoor en het bevalt me (ook na bijvoorbeeld 10 keer luisteren) dan krijgt’ie vier sterren. Krijg ik daarbij kippenvel, dan is het goed voor 5 sterren. Eens in het kwartaal gooi ik de met 4 en 5 sterren gewaardeerde nummers in een spreadsheet en ga ik ze punten geven: van 70 tot 100. Het gemiddelde van de laatste drie waarderingen is bepalend voor de rangschikking.

In het laatste kwartaal zijn er 4 nieuwkomers:
Op plaats 16: Fix You van Coldplay
Op plaats 28: Sundazed To The Core van Bettie Serveert
Op plaats 45: Nu of Nooit van De Tröckener Kecks
Op plaats 67: There Is a Light That Never Goes Out van Morrissey.

Grootste stijgers:
56 plaatsen (op 94 van 150): Why Waltz van The Christians
50 plaatsen (op 52 van 102): Somewhere Only We Know van Keane
49 plaatsen (op 71 van 120): Zombie van The Cranberries

Grootste dalers:
42 plaatsen (op 73 van 31): Ver Van Huis van Tröckener Kecks
46 plaatsen (op 95 van 49): A Forrest van The Cure
47 plaatsen (op 108 van 61): The Last Resort van The Eagles

U2 is en blijft de topper, in totaal 13 noteringen. Hieronder de (in mijn ogen) top 3 van U2-cd’s:

The Joshua Tree
Achtung Baby
The Unforgettable Fire

Afgaand op het aantal noteringen in mijn lijst is dit mijn top 3 van favoriete bands:

U2 (13 noteringen)
R.E.M. (9)
Coldplay (7)

Zo, dat lijken me wel weer genoeg lijstjes voor vandaag.

Geen opmerkingen: