16 augustus 2005

MEDIA: Barbara is nog niet Thuis

Het voetbalseizoen is begonnen en dus heb ik gisteravond gekeken naar één van mijn favoriete programma’s op TV van het afgelopen jaar: RTL’s Voetbal Insite. Vorig seizoen nog gepresenteerd door Wilfred Genée, maar na zijn transfer naar Talpa heeft RTL een gewaagde keuze gemaakt: Barbara Barend (dochter van Talpa’s Frits) mag de presentatie dit seizoen op zich nemen. Bijgestaan natuurlijk door voetbalbrombeer Johan Derksen en ook Wim Kieft (al was die gisteravond wegens ziekte niet van de partij. In een uur tijd wordt het voetbal van het voorbije weekend geanalyseerd. Vaak nog leuker dan het voetbal zelf. Op het einde van het vorig seizoen was het zelfs zover dat het ook één van Ingrids favoriete programma was. Zonder vooroordeel (“vrouwen hebben geen verstand van voetbal”) naar Voetbal Insite gekeken, maar wat gebeurde? Na ongeveer een kwartier vond ik er al niets meer aan! Lag het aan de gasten (Roda-trainer Huub Stevens en Heracles-trainer Peter Bosz), was Johan Derksen niet scherp? Nee hoor, het lag echt aan Babs! Kijk, gebruik van een auto-cue vind ik niet erg, zeker niet een eerste keer. Snap ik best. Maar het moet natuurlijk niet te veel opvallen, aan één Philip Freriks hebben we natuurlijk meer dan genoeg. Daarbij komt dat het leek of ze van te voren 20 vragen had opgesteld en dat ze die tijdens het programma één voor één oplepelde. Je zag Stevens en Bosz soms denken van ‘wat is dit nou?’. Elke opmerking van Derksen werd vervolgd door een instemmend ‘OK, goed’ (of zoiets) van Babs. Totaal geen weerwoord wanneer opportunist Derksen ongefundeerd zijn kritiek spuide op wie dan ook. Voorheen ontstond er dan een vermakelijke discussie tussen Genée en Derksen. Kortom: er zal nog veel moeten gebeuren om het niveau van vorig jaar te kunnen halen. Laat ik niet te snel oordelen en het een paar weken aanzien. Op dit moment geven Ingrid en ik haar 2 maanden…

Later op de avond kwamen we al zappend uit op het Talpa-programma Thuis. Eigenlijk wordt dit om 18.00 uur al uitgezonden, maar bij ons gaat de TV pas aan als de kids op bed liggen, dus zo rond een uur of 8. Wij keken dus naar een herhaling die om elf uur start. Tja, eigenlijk is Thuis een programma dat wij als “hoogopgeleide slaapstadbewoners” niet mooi mogen vinden;
oftewel: wij vormen niet de doelgroep. Maar WTF! Het is lang geleden dat ik zo om een TV-uitzending heb moeten lachen. Wat gebeurt er in dit programma? Niets, helemaal niènte, nada nakkes. Alleen maar wat nieuwtjes van de dag die besproken worden door een vijftal min of meer bekende BN’ers: 3 ex soapies (Winston Gerstanowitz, Victoria Koblenko en Froukje de Both), een ex Dolly Dot (Angela Groothuizen) en een relnicht (Gordon). Het gaat er nogal chaotisch aan toe en technisch verliep het niet vlekkeloos, maar dat is wat mij betreft meteen het leuke er aan. Vooral flapuit Gordon maar ook de onbeholpenheid van de anderen zorgen vaak voor hilarische momenten. Of de bedenkers van dit format dit ook zo bedoeld hebben weet ik niet. Ik denk het niet, maar ik zou het maar zo laten! Maar ook hier: over een paar weken vel ik het definitieve oordeel.

Geen opmerkingen: